«ابتکار» ازجلسه غیرعلنی نمایندگان در راستای اتفاقات گلستان هفتم گزارش می‌دهد وقایع پاسداران روی میز بهارستان

معصومه معظمی
به دنبال درگیری‌های اخیر دراویش گنابادی و نیروی انتظامی در منطقه پاسداران تهران و کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای هر دو طرف، صبح روز گذشته قبل از علنی شدن جلسه مجلس و حضور خبرنگاران در صحن علنی، به گفته قاسم میرزایی نکو، عضو فراکسیون امید مجلس محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حوادث چند شب گذشته در خیابان پاسداران تهران به نمایندگان گزارشی ارائه کردند. بنابراین به دلیل برگزاری نشست فوق، نشست علنی با حدود ۳۰ دقیقه تاخیر و از ساعت ۸ و35 دقیقه صبح با حضور ۲۱۴ نفر از نمایندگان مجلس، به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.
پس از تشکیل جلسه غیر علنی صبح چهارشنبه، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با حضور در جایگاه خبرنگاران به تشریح بخشی از کلیات جلسه غیرعلنی مجلس پرداخت و با اشاره به حوادث گلستان هفتم گفت که این وقایع از یک سرقت آغاز شده و راننده اتوبوسی که ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفته برادر همان سارق است. نعمتی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه وقایع چند شب گذشته گلستان هفتم ربطی به اتفاقات ۱۰ روز گذشته در مورد دراویش ندارد، گفت که در این زمینه ارتباطاتی با خارج از کشور وجود دارد که باید بررسی شود. او همچنین تاکید کرد: «در جلسه غیرعلنی صبح چهارشنبه، آقای لاریجانی گزارشی از اغتشاشات پریشب دراویش، اتفاقاتی که رخ داده و اقداماتی که نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام دادند به نمایندگان ارائه کرد. آقای کولیوند هم که به عنوان رئیس کمیسیون شوراها در جلسه شورای تامین حضور داشته است، درباره این وقایع به نمایندگان گزارش داد.» نعمتی همچنین یادآور شد: «کمیسیون امنیت نیز صبح روز چهارشنبه با توجه به اهمیت موضوع با حضور مسئولان امنیتی و انتظامی تشکیل جلسه داد و قرار شد جمع‌بندی خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند تا به استحضار مردم برسد.» این نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با بیان اینکه طبق گفته نیروی انتظامی، ۳۰۰ نفر در حوادث خیابان پاسداران دستگیر شدند، اظهار کرد: «پنج نفر از دوستان ما یعنی سه نفر از نیروی انتظامی و دو بسیجی شهید شدند و ۳۵ مامور نیروی انتظامی نیز مجروح شدند و دراویش خودشان با شمشیر و آلات دیگر اقدام به ضرب و شتم کردند.» سخنگوی هیات رئیسه مجلس در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته می شود گلوله‌ای به سمت دراویش شلیک شده است، گفت: «یک گلوله هم شلیک نشده است.» نعمتی با تشریح جزئیاتی از این ماجرا مدعی شد: «ظاهرا در پاسگاه گاندی نیروی انتظامی به دو پراید مشکوک می‌شود و آنها را تعقیب می‌کند که یکی از آنها خراب می‌شود، آن را جا می‌گذارند و سوار پراید بعدی می‌شوند و در فاصله چند ساعت به پاسگاه مراجعه می‌کنند و می‌گویند خودروی ما به سرقت رفته است که بعد از بررسی می‌بینند این همان خودرویی است که خراب شده و یکی از سارقین که جزو دراویش است بازداشت می‌شود. بعد از آن هم تعدادی به سهم‌خواهی از او و برای اینکه آزاد شود به پاسگاه مراجعه می‌کنند و ماجرا از اینجا شروع می‌شود.»
به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی بیش از 360 درویش بازداشت شده‌اند


جدای از توضیحات سخنگوی هیات رئیسه مجلس به خبرنگاران، علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز جزئیات بیشتری با روایتی نسبتا متفاوت از اظهارات نعمتی از جلسه مذکور در کانال اختصاصی تلگرام خود منتشر کرد. اخباری که در شرایط فعلی که رسانه‌ها به دنبال کسب اطلاعات بیشتر جهت شفاف سازی از وقایع اخیر هستند و می‌تواند با ارزش و قابل توجه باشد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این یادداشت تلگرامی آورده است: «امروز(چهارشنبه) قبل از جلسه صحن، حوادث خیابان پاسداران با حضور فرماندهی نیروی انتظامی و نیز سپاه پاسداران تهران و مسئولانی از وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی بررسی و مورد بحث قرار گرفت. تاریخچه فعالیت‌های دراویش از فرقه‌های مختلف در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی ارائه شد. برابر این گزارش‌ها گروه‌هایی از دراویش بطور مستقل و خارج از اذن قطب و بعضا مشایخ مبادرت به فعالیت سیاسی نموده‌اند که به دلیل تعارض درون گروهی نتوانسته مشروعیت حلقاتی از مشایخ، برای خود کسب نمایند. تشکل‌هایی از دراویش در فضای مجازی به نام‌های مختلف فعال هستند.» همچنین در ادامه این یادداشت آمده است: «خشونت‌های بی‌سابقه در حوادث خیابان پاسداران علیه نیروهای انتظامی و شهروندان و ساکنین موجی از انزجار ایجاد کرده است. اقدام نیروی انتظامی برای انتقال مظنونین یک پرونده سرقتی به مرجع قضایی که یک نفر از آنها عضویت در فرقه داشته با مداخله چند تن از دوستان وی منجر به فراری دادن متهم می‌شود که همین سرآغاز مراجعه گروهی از اعضای فرقه به کلانتری پاسداران شده و در انجا مبادرت به بستن خیابان و دادن شعارهای مختلف و اختلال در منطقه وسیعی از پاسداران می‌شود.» رحیمی هم مثل سایر همکاران خود به صبر و مدارای نیروی انتظامی در مقابل دراویش تجمع کننده اشاره کرد و در ادامه این توضیحات آورده است: «قبل از اقدام به هرگونه دستگیری افراد توسط نیروی انتظامی فرمانده ارشد پلیس طی مذاکره‌ای با تجمع کنندگان و درخواست متفرق شدن یک ساعت به آنها مهلت داده ولی با سپری شدن زمان و اصرار به اقدامات غیر عادی خود، بیش از ۳۶۰ نفر بازداشت می‌شوند.» این عضو فراکسیون امید همچنین آورده است: «گزارش عمومی از حوادث نیز قبل از جلسه علنی توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان ارائه شد.»
در راستای اتفاقات اخیر گلستان هفتم خیابان پاسداران، برخی دیگر از نمایندگان در گفت‌وگوبا «ابتکار» به تشریح علل این اتفاق از ظن خود پرداخته‌اند. قاسم میرزایی نکو در گفت‌وگو با «ابتکار» در این رابطه گفت: «دلایل اصلی درگیری چند شب پیش دراویش گنابادی با نیروی انتظامی به عدم رعایت قانون برمی‌گردد. اگر قانون به درستی رعایت شود شاهد چنین اتفاقاتی در جامعه نخواهیم بود.» او در ادامه تصریح کرد: «قانون وظایف را تعیین کرده است. شنیده ام که این افراد دلشان می‌خواسته است خودشان منطقه مورد نظرشان را با دکه زدن کنترل و نظارت کنند و این خلاف قانون است. نمی‌شود هر کسی منطقه‌اش را تحت نظارت و کنترل خودش دربیاورد. این اقدام غیرقانونی است و کسی اجازه انجام این کار را ندارد.» محمد حسین فرهنگی نیز مثل میرزایی نکو عامل اصلی بروز چنین اتفاقاتی را عدم توجه به قانون می‌داند و در این باره به «ابتکار» گفت: « کسانی که حرفی برای گفتن دارند باید از طریق مسیرهای قانونی حرف خود را بیان کنند. ولی وقتی به صورت‎های ویژه مثل ویژگی‎های فرقه‎ای و نژادی و امثال آن عمل می‌کنند و از دایره قانون خارج می‎شوند، مشکلاتی در جامعه بروز می‌کند که قطعا آن را نه جامعه و نه قانون برنمی‌تابد. بنابراین ناهنجاری‌های پیش آمده بیشتر به دلیل بی‌توجهی برخی به قانون و موازین قانونی بوده است.»
هرتجمعی که مخل نظم عمومی باشد مردود است
قسیم عثمانی، نماینده اهل تسنن مجلس در گفت‎وگو با «ابتکار» با توضیح این نکته که «تجمع دراویش یا هر فرقه دیگری قابل احترام است و باید این فضا را ایجاد کنیم که دور یکدیگر جمع شوند و جلسات خود را در آرامش برگزار کنند»، تصریح کرد: «ولی اگر قرار باشد این جمع شدن‌ها مخل نظم عمومی باشد نه با قانون همخوانی دارد و نه باعرف.» نماینده مردم بوکان در خانه ملت، با تاکید بر اینکه «جمع شدن فرقه دراویش گنابادی به دور هم تبلیغ و تضارب آرای فرقه خود در بین هم مسلکانشان ایرادی ندارد و باید مورد حمایت قرار بگیرد»، افزود: «ولی قرار نیست این اجتماع باعث شود خیابان را ببندند و کسی که می‌خواسته به بیمارستان برسد، با این اقدام آنها نرسد و جانش را از دست بدهد یا خانمی که برای وضع حمل قرار بوده به بیمارستان برود، چون جلوی مسیر را بسته بودند، به بیمارستان نرسیده است.» این نماینده اهل تسنن در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» تصریح کرد: « این کارها برای هیچ تجمعی قابل پذیرش نیست و هر تجمعی که با آرامش و نظم عمومی درتضاد باشد، از طرف هیچ گروهی چه دراویش و چه گروه‌ها و فرقه‌های دیگر قابل پذیرش نیست. نفس تجمع ایرادی ندارد ولی ایجاد مزاحمت برای مردم ایراد اساسی دارد و باید با هرکسی که باعث اخلال در نظم عمومی شده است برخورد شود. فرقی ندارد چه دروایش باشند چه غیر دراویش باید مواخذه شوند.» عثمانی هم مثل سایر همکاران خود با استناد به گزارش نیروی انتظامی در این باره گفت: «طبق گزارشی که نیروی انتظامی داده است نهایت همکاری را با دراویش داشته اند و فقط سعی کرده‌اند مسیر را برای تردد و عبور و مرور مردم بازکنند که با مزاحمت برخی افراد مشکلاتی برای مردم به وجود آورده بودند.»
راهکارهای برون رفت از بی‎توجهی به قانون
فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه گفت‎وگوی خود با «ابتکار» در پاسخ به این پرسش که برای برون رفت از این مشکلات چه باید کرد، گفت: «تمرین روش‌های مردم سالارانه و روش‌های لگال یا قانون محور روش خوبی برای برون رفت از این فضا است. هم رسانه‌ها وظیفه دارند به خوبی مسائل را برای افکار عمومی به درستی تبیین کنند، هم افرادی که در جامعه هستند چه به شکل دسته بندی شده و چه انفرادی، باید به این موازین پایبند باشند.» عثمانی هم در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» به افراد مغرضی که همیشه هستند تا از شرایط خاص سوء استفاده کنند، اشاره کرد و افزود: «اگر از خود دراویش درباره اتفاقات رخداده سوال کنید هیچ یک از اتفاقات اخیر رضایت ندارند و این کارها را تایید نمی‌کنند. با توجه به شناختی که از مسلک دراویش گنابادی دارم ذاتا موافق این ماجراها نیستند و این اتفاقات با باورهای آنها درتعارض است.» این نماینده اهل تسنن در مجلس در ادامه به «ابتکار» گفت: «طبق گزارش رسیده افرادی به آپارتمانی هجوم برده و لوازم و وسایل آنها را به کوچه
ریخته اند، این کارها بی نظمی است و این بی‌نظمی از طرف هیچ کسی قابل پذیرش نیست.» او با طرح پیشنهادی از دراویش گنابادی خواست در موقعیتی که دشمنان و افراد مغرض درصدد این هستند که از هر موقعیتی سواستفاده کنند، باید هوشیاری خود را افزایش دهند که از اسم و موقعیت آنها در جامعه سواستفاده نشود و اجازه ندهند مسیر فکری و معنوی شان منحرف شود و راهی نروند که با معنویات در تضاد است.
میرزایی نکو هم در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این ماجرا افزود: « معتقدم باید یک قوه عاقله خوبتری در این زمینه وجود داشته باشد که بتواند سربزنگاه تصمیمات مناسبی بگیرد. به گفته یکی از دبیرکل‌های احزاب، این همه کشته و زخمی و بازداشتی و خسارت‌های ناشی از درگیری حاصل چه تدبیری است؟ البته ممکن است در بسیاری از کشورها با چنین موارد مواجه باشند ولی اگر تدبیر شود این اتفاقات و خسارات و برخوردها به حداقل خود می‌رسد.» این عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: «طبق شنیده‌ها در این ماجرا حدود 500 نفر بازداشت شده‌اند و قوه‌های اطلاعاتی امنیتی و شورای عالی امنیت ملی باید در این باره تدبیری بیندیشند و مانع از بروز تنش و درگیری بیشتر شوند.»
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه‌قضائیه: مجرمان خیابان پاسداران باید زودتر مجازات قانونی شوند «ابتکار» تبعات حذف چهره‌های سیاسی در چهار دهه اخیر را بررسی می‌کند ستاره‌دارهای انقلاب ۱۸درصد کودکان فکر می‌کنند اعمال جنسی از محبت آزارگر است فقر ، خشونت،کودک آزاری رضا دهک بحران، خبر، مقصر و فراتر از آن «ابتکار» ازجلسه غیرعلنی نمایندگان در راستای اتفاقات گلستان هفتم گزارش می‌دهد وقایع پاسداران روی میز بهارستان «ابتکار» چالش عدم توفیق خصوصی سازی در پایان سال 96 را بررسی کرد واگذاری های نافرجام ورود بخش خصوصی به عنوان حامی مالی چه تاثیری در رونق اقتصاد بخش هنرهای تجسمی دارد؟ در سالروز وقوع کودتای سوم اسفند 1299 بررسی شد کودتای سیاه ظریف در گفت و گو با رسانه‌های خارجی هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم ابتکار از دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با روحانی، ظریف، شمخانی و ولایتی گزارش می‌دهد ابتکار از دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با روحانی، ظریف، شمخانی و ولایتی گزارش می‌دهد